artists
billboards
documentation
texts
information
links
|
Lise Harlev (Danmark)[ previous ] [ next ]

Location: Nærum Station, Nærum His being so dark 2002'His being so dark' er en del af et større værk bestående af en række udsagn
og motiver om det at finde en person eksotisk, på trods af at man ikke
ønsker at fokusere på folks hudfarve eller nationalitet. De meget subjektive
udsagn udtrykker dels fascinationen af den anden persons fremmedartede
udstråling og dels den samtidige bevidsthed om, at denne fascination er
stereotyp og måske ligefrem problematisk. Jeg har med dette værk ønsket at
udtrykke konflikten mellem det, man ved, at man bør føle og hvad man rent
faktisk føler, når man personligt konfronteres med spørgsmålet om det
eksotiske. Udsagnet i værket er præsenteret ved hjælp af en æstetik, som
kendes fra markedsføringen af diverse 'eksotiske' produkter.
Jeg har som billedkunstner de seneste par år beskæftiget mig med national
identitet og kulturelle tilhørsforhold, temaer som ikke umiddelbart har
noget med kvindebilledet i reklamen at gøre. Alligevel har jeg valgt at vise
'His being so dark' i forbindelse med 'www.women2003', fordi jeg mener at
værket berører de samme problemer omkring reklamens billeder og hvorledes
de påvirker vores forestilling om os selv og andre mennesker. I dette tilfælde
drejer det sig ganske vist ikke om repræsentationen af et bestemt køn, men
en fremmed nationalitet. Og personen, der her udsættes for de stereotype
forestillinger er da heller ikke en kvinde, men en mand. At værket har en
kvindelig fortæller skyldes helt enkelt, at jeg selv er kvinde. Men i
perspektivet af et kunstprojekt som 'www.women2003', der stiller sig kritisk
over for reklamens stereotype fremstilling af kvinden, får dette mig
samtidig til at overveje, hvorvidt spørgsmålet om repræsentation i reklamen
kun vedrører kvindekønnet. Jeg mener, at både mænd og kvinder - omend på
hver deres måde - er udsat for en klichéfyldt fremstilling, der præger
begge køns forestillinger om sig selv og hinanden. Når en smuk kvinde
optræder i en reklamekampagne, er det ligeså med til at skabe visse
forventninger til mandekønnet. For ikke at nævne, at der i disse medier i
høj grad også produceres stereotype mandebilleder. Man kunne følgelig
fristes til at spørge, om repræsentation af kvinden i reklamen kun er et
anliggende for kvindelige kunstnere eller om ikke det ville være lige
så relevant at få mandlige kunstneres bud på et andet kvindebillede. Eller
mandebillede.
|